Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Zwiedzamy Sandomierz i Góry Świętokrzyskie

Treść

W dniach 6 – 7 czerwca 2024r. odbyła się wycieczka uczniów kl. V, VII i VIII do Sandomierza oraz w Góry Świętokrzyskie. Zanim zaczęliśmy odkrywać uroki tego pięknego miasta, udaliśmy się do Baranowa Sandomierskiego, aby zobaczyć zamek Leszczyńskich, często nazywany „Małym Wawelem”. Mieliśmy również okazję spacerować malowniczymi ogrodami otaczającymi tą majestatyczną budowlę. Po dotarciu do Sandomierza razem z przewodnikiem wędrowaliśmy wąwozem lessowym św. Królowej Jadwigi a następnie przeszliśmy przez Furtę Dominikańską, zwaną Uchem Igielnym oraz obok Domu Długosza – obecnie Muzeum Diecezjalnego. Kolejnym punktem wycieczki była Zbrojownia Rycerska, gdzie mogliśmy założyć stroje rycerskie oraz wysłuchać zabawnego wykładu dotyczącego rycerskiego kunsztu. Z kolei po dotarciu na Sandomierski rynek zwiedzaliśmy podziemną Trasę Turystyczną, którą stanowił półtorakilometrowy marsz zespołem dawnych piwnic i składów zakończonym pod budynkiem Ratusza. Na zakończenie weszliśmy na Bramę Opatowską wznoszącą się na wysokości 33 metrów, skąd mogliśmy podziwiać przepiękną panoramę Sandomierza oraz fragment Wisły. W drodze do Rudek koło Nowej Słupi, naszego miejsca noclegowego, zwiedziliśmy ruiny zamku „Krzyżtopór” z XVII w. w Ujeździe.

Następnego dnia wyruszyliśmy górskim szlakiem w kierunku Świętego Krzyża, na którym znajduje się kościół z relikwiami Drzewa Krzyża Świętego. Ogromne wrażenie wywarły na nas krypty kościoła. Podziwialiśmy z platformy widokowej panoramę województwa, a pod naszymi stopami leżały niezliczone ilości ogromnym bloków skalnych, zwanych gołoborzami. Następnie udaliśmy się do Chęcin, gdzie spędzaliśmy czas w Centrum Nauki Leonardo da Vinci. Mieliśmy możliwość wykonywania różnych doświadczeń, obserwacji związanych z działaniem i funkcjonowaniem organizmu człowieka.

Zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy do domu. To była niezapomniana przygoda, pełna wrażeń, wielu atrakcji.

Opiekę na wycieczce sprawowali: Pan Józef Kozielec, Pani Ewa Kawerska, Pani Monika Hurkała oraz Państwo Greta oraz Mariusz Ciesielka.