Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej
Treść
W naszej szkole realizowaliśmy Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej – ogólnopolską inicjatywę Ministerstwa Edukacji Narodowej. To wyjątkowy czas, w którym chcemy zwrócić szczególną uwagę na budowanie dobrych relacji między dziećmi i młodzieżą – zarówno w szkole, jak i w internecie.
Dlaczego to takie ważne?
- Przyjazne i wspierające relacje w klasie sprzyjają poczuciu bezpieczeństwa.
- Dobre relacje mają ogromny wpływ na samopoczucie psychiczne uczniów, a także na ich rozwój emocjonalny i społeczny.
- Wzajemny szacunek i otwarta komunikacja pomagają zapobiegać konfliktom i przemocy – również tej, która może pojawiać się online.
W dzisiejszych czasach coraz więcej kontaktów rówieśniczych odbywa się w sieci. Dlatego w tym tygodniu mówimy nie tylko o tym, jak budować przyjazną atmosferę w szkole, ale też jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z internetu, dbać o swoją prywatność i szanować innych w mediach społecznościowych. Dzięki temu możemy wspólnie tworzyć przestrzeń przyjazną i bezpieczną dla wszystkich – offline i online.
Razem możemy tworzyć środowisko, w którym każdy uczeń czuje się akceptowany, bezpieczny i ważny – niezależnie od tego, gdzie się znajduje.
W ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy, w naszej szkole odbyła się:
- prelekcja na temat zjawiska hejtu. Spotkanie poprowadził Jerzy Janowicz, komendant Straży Miejskiej w Szczawnicy. Podczas wystąpienia uczniowie dowiedzieli się, czym jest hejt, jakie może mieć skutki, jakie niesie konsekwencje prawne oraz jakie cechy charakteryzują hejtera. Komendant omówił również sposoby radzenia sobie z hejtem i podkreślił, że w Internecie nikt nie jest anonimowy, gdyż każde urządzenie ma swój indywidualny kod, co pozwala na jego identyfikację. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu i chętnie zadawali pytania. Na zakończenie podziękowali prowadzącemu za cenne wskazówki.
- lekcja wychowawcza w klasie VI pod hasłem „Nie hejtuję -nie dołuję”. Uczniowie utrwalili wiedzę na temat hejtu oraz odgrywali scenki przedstawiające sytuacje związane z obrażaniem, poniżaniem czy odrzuceniem przez grupę. Zajęcia skłoniły uczniów do refleksji i uświadomiły im, jak poważnym problemem może być hejt.
- zajęcia z pedagogiem szkolnym: w klasie VII pt. „Dlaczego rodzina jest ważna?” oraz w klasie II pt. „Emocje i ich znaczenie”.
W klasie VII uczniowie rozmawiali o tym, czym jest rodzina, jakie relacje w niej panują, dlaczego jest ważna i co ją wyróżnia. Podczas burzy mózgów chętnie wypowiadali się na ten temat również uczniowie pochodzący z Ukrainy, którzy podkreślili, że kochają swoich bliskich, potrzebują ich obecności i wsparcia. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że posiadanie rodziny to skarb, a o siebie nawzajem trzeba się troszczyć – zarówno w domu, jak i w klasie, która na czas nauki szkolnej także staje się pewnego rodzaju rodziną.
Uczniowie wykonali kilka ćwiczeń: część z nich napisała, dlaczego rodzina jest dla nich ważna, inni – którym łatwiej było wyrazić to w formie plastycznej – próbowali narysować swoje rodziny. Zajęcia zakończyły się wykonaniem plakatów przedstawiających skojarzenia ze słowem „Rodzina”. Uczniowie pracowali w grupach, a następnie przedstawiciele poszczególnych zespołów odczytali wyniki wspólnej pracy. - lekcja wychowawcza w klasie V pod hasłem „Nie hejtuję – nie dołuję”. Celem zajęć było uświadomienie uczniom, czym jest hejt i przemoc słowna, jakie mogą być ich konsekwencje oraz jak ważne są szacunek, empatia i odpowiedzialność za własne słowa – zarówno w kontaktach bezpośrednich, jak i w sieci.
Zajęcia były okazją do refleksji nad własnym zachowaniem oraz do budowania atmosfery życzliwości i wzajemnego wsparcia. Uczniowie podkreślali, że każdy z nas ma wpływ na to, aby szkoła i Internet były przestrzenią wolną od przemocy i hejtu.